Калциевите добавки не увеличават риска от деменция, показва мащабно австралийско изследване 05 ноември, 2025
Дългогодишните опасения, че калциевите добавки, използвани за предпазване от остеопороза, могат да увеличат риска от деменция, бяха категорично опровергани от ново научно изследване, публикувано в престижното медицинско списание The Lancet.
Екип от учени от Edith Cowan University, Curtin University и University of Western Australia установи, че петгодишен прием на калций не води до повишен риск от деменция в рамките на 14.5 години проследяване при жени на средна възраст 75 години, живеещи самостоятелно.
„Резултатите не подкрепят опасенията, че калциевите добавки увеличават дългосрочния риск от деменция“, заявиха изследователите. Според д-р Негар Гасемифар от ECU, предишните проучвания, които предполагат такава връзка, са били наблюдателни по природа, без контролирани условия.
Изследването е финансирано от Националния съвет за здраве и медицински изследвания на Австралия и включва плацебо-контролирано рандомизирано изпитване с близо 1500 участнички.
Остеопорозата засяга около една от всеки пет жени над 70 години, което прави калциевите добавки важен инструмент в превенцията. Новите данни дават увереност на пациентите, че приемът им е безопасен от когнитивна гледна точка.
Хороскоп Виж всички
Новини
Шакира, J Balvin и други призовават за подкрепа след земетресението в Колумбия
Никол Кидман загатва за „Малко магия“ в снимки от площадката на „Приложна магия 2“
Тридневен празник на музиката отново ще събере хиляди в софийското село Железница
Зендая и Том Холанд с тайно сватбено тържество
Температурите скачат до 38° в сряда, после идва захлаждане
Православната църква почита Свети апостол Матий
Теодора загърби миналото, избра себе си и представи "Най-доброто заслужавам"
Отлични условия за наблюдение на метеорния поток Персеиди през август
Столичната община раздава безплатна вода и през почивните дни
Лепа Брена претърпя лек инцидент на сцената в Будва
Белгия е най-големият износител на бира в ЕС на фона на спад в експорта за 2025 година