Фастингът сам по себе си не подобрява метаболизма без намаляване на калориите 07 януари, 2026
Концепцията за периодично гладуване (intermittent fasting) изглежда проста: яжте по-малко време, за да подобрите метаболизма си. Реалността обаче е по-сложна.
Ново изследване, ръководено от екип от German Institute of Human Nutrition Potsdam-Rehbruecke (DIfE), установява, че някои форми на този режим не променят показателите за метаболитно или сърдечносъдово здраве.
В проучването са участвали 31 жени с наднормено тегло, разпределени в два различни графика на ограничено във времето хранене (TRE) за период от две седмици.
Първата група се е хранила от 08:00 до 16:00 ч., а втората – от 13:00 до 21:00 ч. Важна подробност е, че изследването е изокалорично – участничките са приемали същия брой калории, както обикновено, без да ги ограничават.
Резултатите показват, че макар жените да са загубили малко тегло, очакваните ползи като по-ниска кръвна захар, по-ниско кръвно налягане и подобрен холестерол не са се появили.
Учените смятат, че описаните в предишни изследвания ползи вероятно се дължат на неволното намаляване на калориите, а не на самото съкращаване на времевия прозорец за хранене.
„Тези, които искат да отслабнат или да подобрят метаболизма си, трябва да обръщат внимание не само на часовника, но и на своя енергиен баланс“, обяснява биологът и диетолог Olga Ramich от DIfE.
Проучването обаче потвърждава, че времето на хранене влияе върху циркадните ритми (вътрешния биологичен часовник) на тялото, което може да бъде ключов фактор при проблеми със съня или храненето късно вечер.
За още любопитни новини – слушай радио Веселина – най-добрият микс от песни!
Хороскоп Виж всички
Новини
Шакира, J Balvin и други призовават за подкрепа след земетресението в Колумбия
Никол Кидман загатва за „Малко магия“ в снимки от площадката на „Приложна магия 2“
Тридневен празник на музиката отново ще събере хиляди в софийското село Железница
Зендая и Том Холанд с тайно сватбено тържество
Температурите скачат до 38° в сряда, после идва захлаждане
Православната църква почита Свети апостол Матий
Теодора загърби миналото, избра себе си и представи "Най-доброто заслужавам"
Отлични условия за наблюдение на метеорния поток Персеиди през август
Столичната община раздава безплатна вода и през почивните дни
Лепа Брена претърпя лек инцидент на сцената в Будва
Белгия е най-големият износител на бира в ЕС на фона на спад в експорта за 2025 година