Изкуственият интелект променя пазаруването: Повечето потребители търсят съвети от AI чатботове вместо търсачки 23 юли, 2025

Изкуственият интелект променя пазаруването: Повечето потребители търсят съвети от AI чатботове вместо търсачки
Снимка: unsplash.com

Ново проучване показва, че три от всеки четирима души, които използват изкуствен интелект (AI), се обръщат към инструменти като ChatGPT, Gemini и Copilot за съвети и препоръки относно пазаруване и пътувания, вместо да използват традиционните онлайн търсачки като Google.

Изследването, проведено от института за пазарни проучвания Norstat по поръчка на Verdane (водеща европейска инвестиционна компания), разкрива, че 76% от потребителите на AI извършват онлайн пазаруване с AI поддръжка поне понякога, като 17% го правят през повечето време или дори постоянно.

Тези промени в потребителското поведение представляват сериозно предизвикателство не само за доставчиците на търсачки като Google, но и за производителите и търговците на дребно, които трябва да се адаптират, за да запазят видимостта си в света, задвижван от AI.

AI чатботовете се утвърдиха като мощни инструменти за намиране на конкретни продукти, често предоставяйки полезни съвети в отговор на сложни и специфични запитвания.

Според проучването, 3% от анкетираните са посветени AI ентусиасти, които винаги използват AI инструменти вместо търсачки при онлайн пазаруване, докато 14% заявяват, че предимно използват AI, а 35% го правят от време на време.

В проучването, проведено през юни, са участвали общо 7282 души на възраст между 18 и 60 години от Великобритания, Германия, Швеция, Норвегия, Дания и Финландия.

Най-висок е делът на използване на AI при онлайн проучвания за пътувания – 33%. Следват потребителската електроника (22%), стоки за "Направи си сам" и хобита (20%), както и софтуер или дигитални абонаменти (19%). Въпреки това, използването на AI все още е сравнително ниско в сфери като мода и облекло (13%), козметика (12%) и недвижими имоти (7%).

Сред AI инструментите, ChatGPT значително изпреварва конкурентите си, като 86% от потребителите на AI редовно използват чатбота на OpenAI. На значително разстояние следват Gemini на Google (26% редовни потребители) и Copilot на Microsoft (20%).

Хороскоп Виж всички

Новини

Нотификация