София обмисля край на безплатното паркиране за електромобили Днес, 31 октомври, 2025

София обмисля край на безплатното паркиране за електромобили
Снимка: unsplash.com

Безплатното паркиране за електрически автомобили в София може да остане в миналото. Общинският съветник Карлос Контрера предложи промяна в Наредбата за организация на движението, с която се въвежда годишен стикер от 600 евро за физически лица, притежаващи или ползващи електромобили на лизинг. Стикерът ще дава право на преференциално паркиране в синя и зелена зона.

Предложението е част от доклад на кмета Васил Терзиев и цели да освободи места за паркиране, които според Контрера често се заемат от електромобили за продължителни периоди. Той подчертава, че някои улици са заети над 50% от електрически коли, което според него увеличава трафика към центъра, вместо да го намалява.

Юридическите лица, включително компании за споделено пътуване като Spark, няма да ползват преференции и ще паркират по общите правила.

Предложението обаче срещна остра критика от Асоциацията на собствениците на електромобили в България, която го нарече контрапродуктивно и вредно за екологичния напредък. Според тях електромобилите не са причина за недостига на места, а представляват под 1% от автомобилите в София – едва 12 753 от над 1,2 милиона регистрирани ППС.

На национално ниво електрическите коли са под 0,6% от автопарка, показват данни на МВР и ЦГМ. Въпреки това, София разполага с над 36 100 платени паркоместа, което означава, че дори всички електромобили да паркират едновременно, ще останат над 70% свободни места.

Докато общината обсъжда ограничения, държавата подготвя Закон за насърчаване на електрическата мобилност, който ще влезе в сила от 2026 г. Законопроектът предвижда:

  • Освобождаване от данък МПС за електромобили

  • Финансова помощ за покупка чрез Националния доверителен екофонд

  • Изграждане на зарядна инфраструктура – минимум 3 станции в областните центрове и 5 в градовете над 100 000 души

  • 15 бързозарядни хъба по магистралите и 200 станции на входовете на градовете

Законът също така ще улесни инсталирането на лични зарядни точки, без нужда от договор с електроразпределителното дружество.

В контекста на факта, че над 80% от българските автомобили са на възраст над 15 години, стимулирането на електрическата мобилност се разглежда като ключов инструмент за подобряване на качеството на въздуха и устойчивото развитие.

За още любопитни новини – слушай радио Веселина – най-добрият микс от песни!

 

Хороскоп Виж всички

Новини

Нотификация