Канал 3 | The Voice | Magic FM&TV | Витоша | Веселина
гледай слушай

Най-богатите на фибри храни

27.09.2017
Фибрите спомагат за пълноценното усвояване на хранителните вещества от организма ни

Фибирите, както вече знаем, са изключително важни за усвояването на хранителните вещества от организма ни.

За по-голямо улеснение представяме съдържанието на фибрите в отделни групи храни, като така лесно можем да изчислим количеството, което приемаме. Ако се окаже недостатъчно, то може да бъде коригирано, като включим изброените храни.

Смята се, че за жени до 50 години приемът на фибри е от 35- 40 грама на ден, а над 50 години - 30 грама. За мъжете до 50 години съответно 45-55 грама, а над 50 години 35-40 грама дневно. За децата количеството фибри на ден се изчислява като към годините на детето прибавите 5.

Ако може да обобщим накратко, храните с най-много фибри са:

1. Овесено брашно и овесени ядки
2. Пълнозърнесто брашно и продукти от него
3. Бобови – боб, нахут, леща, едамаме (соеви зърна) и брашна от тях
4. Кафяв/червен/черен/див ориз и брашна от него
5. Краставици, моркови, целина и домати
6. Зеленолистни – марули, кейл, спанак
7. Зеленчуци – тиквички, броколи, брюкселско зеле, карфиол
8. Малини, ягоди и боровинки
9. Авокадо, ябълки, круши и сини сливи, киви и манго
10. Сушени сливи и смокини

Полезна информация:

1. Отделеният сос от варивата и зърнените, в процеса на варене и готвене, са именно разтворимите фибри.

2. В кората на плодовете и зеленчуците, в обвивките на бобовите и зърнените, и семената има неразтворими фибри.

3. Производителите на преработени храни от бяло брашно започнаха да добавят фибри като целулоза, смоли, инулин, и пектин, полидекстроза и трици (триците са обвивката на пълнозърнестата пшеница, която е отстранена при производството на бяло брашно).

Страдащите от синдром на раздразненото черво е добре да хапнат първо храни, съдържащи повече разтворими фибри преди храните с неразтворими фибри.

Добри източници на разтворими фибри са: овесени ядки, леща, ябълки, портокали, круши, ягоди, ядки, бобови храни, грах, боровинки, краставици, кервиз и моркови.

Източници на неразтворими фибри са: пълнозърнести храни, зърнени трици, семена, ечемик, кафяв ориз, зеле, броколи, лук, домати, краставици, марули, стафиди, грозде и почти всички кореноплодни зеленчуци.

В момента Най-добрият микс от песни 00:00 - 08:00
  • Jovana Nikolic Dobar Si 04:17 в момента
  • Rumyana Naley Mi Vino 04:13 Предишна
  • Antonis Remos Opa 04:10 Предишна
  • Lepa Brena, Miroslav Ilic Jedan Dan Zivota 04:07 Предишна
  • Krum, Andrea Men Mi Stiga 04:03 Предишна
  • Saban Saulic Zena Bez Grehova 04:00 Предишна
  • Zig Zag Kai Pies 03:58 Предишна
  • Slavi Trifonov Moya Si 03:54 Предишна
  • Tanja Popovic Zivim Zivot 03:51 Предишна
  • Nikos Vertis Oite Pou Me Noiazei 03:48 Предишна

Програма

23:00 - 00:00 Ретро микс

00:00 - 08:00 Най-добрият микс от песни

08:00 - 10:00 Капучино

10:00 - 12:00 ВИП зона

12:00 - 15:00 Честито