The Voice | Magic FM&TV | Витоша | Веселина
гледай слушай

Най-богатите на фибри храни

27.09.2017
Фибрите спомагат за пълноценното усвояване на хранителните вещества от организма ни

Фибирите, както вече знаем, са изключително важни за усвояването на хранителните вещества от организма ни.

За по-голямо улеснение представяме съдържанието на фибрите в отделни групи храни, като така лесно можем да изчислим количеството, което приемаме. Ако се окаже недостатъчно, то може да бъде коригирано, като включим изброените храни.

Смята се, че за жени до 50 години приемът на фибри е от 35- 40 грама на ден, а над 50 години - 30 грама. За мъжете до 50 години съответно 45-55 грама, а над 50 години 35-40 грама дневно. За децата количеството фибри на ден се изчислява като към годините на детето прибавите 5.

Ако може да обобщим накратко, храните с най-много фибри са:

1. Овесено брашно и овесени ядки
2. Пълнозърнесто брашно и продукти от него
3. Бобови – боб, нахут, леща, едамаме (соеви зърна) и брашна от тях
4. Кафяв/червен/черен/див ориз и брашна от него
5. Краставици, моркови, целина и домати
6. Зеленолистни – марули, кейл, спанак
7. Зеленчуци – тиквички, броколи, брюкселско зеле, карфиол
8. Малини, ягоди и боровинки
9. Авокадо, ябълки, круши и сини сливи, киви и манго
10. Сушени сливи и смокини

Полезна информация:

1. Отделеният сос от варивата и зърнените, в процеса на варене и готвене, са именно разтворимите фибри.

2. В кората на плодовете и зеленчуците, в обвивките на бобовите и зърнените, и семената има неразтворими фибри.

3. Производителите на преработени храни от бяло брашно започнаха да добавят фибри като целулоза, смоли, инулин, и пектин, полидекстроза и трици (триците са обвивката на пълнозърнестата пшеница, която е отстранена при производството на бяло брашно).

Страдащите от синдром на раздразненото черво е добре да хапнат първо храни, съдържащи повече разтворими фибри преди храните с неразтворими фибри.

Добри източници на разтворими фибри са: овесени ядки, леща, ябълки, портокали, круши, ягоди, ядки, бобови храни, грах, боровинки, краставици, кервиз и моркови.

Източници на неразтворими фибри са: пълнозърнести храни, зърнени трици, семена, ечемик, кафяв ориз, зеле, броколи, лук, домати, краставици, марули, стафиди, грозде и почти всички кореноплодни зеленчуци.

В момента Усмивки с Деси 15:00 - 18:00
  • Dara Bubamara Nikad Ne Reci Nikad 15:18 в момента
  • Orlin Pavlov, Mihaela Fileva Zavrashtane 15:14 Предишна
  • Panos Kiamos De Methao 15:10 Предишна
  • Gloria Dokosvaneto Ima Pamet 15:07 Предишна
  • Claydee, Eleni Foureira Loquita 15:03 Предишна
  • Pashalis Terzis Horizo 15:00 Предишна
  • Zeljko Joksimovic Lane Moje 14:57 Предишна
  • Maksim Pak Sam Jiv 14:53 Предишна
  • Nektarios Giannakopoulos Katastrofi 14:50 Предишна
  • Keba Zapalicu Pola Grada 14:41 Предишна

Програма

12:00 - 15:00 Честито

15:00 - 18:00 Усмивки с Деси

18:00 - 19:00 Най-добрият микс от песни

19:00 - 23:00 Честито

23:00 - 00:00 Ретро микс