The Voice | Magic FM&TV | Витоша | Веселина
гледай слушай

Как да се храним през есента?

21.10.2018
Добавяме повече плодове, зеленчуци и ядки в менюто, съветват специалисти

През есента трябва да приемаме повече плодове, зеленчуци и билки, напомнят специалисти по хранене.

Диетологът проф. Донка Байкова посочи, че през есента е необходима промяна на модела на хранене, тъй като от по-топлия сезон преминаваме към по-хладно време. „А климатичните условия променят и потребностите на организма към видове храни, към калории, към модел на хранене. И това се нарича сезонен цикличен модел, който е типичен за националните ни особености“, каза още тя. По думите й през този период, когато навън става по-студено и температурите на околната среда падат, имаме нужда от малко по-концентрирано от гледна точка на съдържание хранене.

„Това означава например прием на повече въглехидратни храни, защото трябва да направим една успешна терморегулация, която да предпазва организма от променливите условия на околната среда. Мазнините също присъстват, но в никакъв случай не говорим за свръх мастно или свръх калорийно хранене, защото трябва да внимаваме и с имунната устойчивост на организма. Именно през този сезон трябва да подготвим организма за дълъг период от време да съхрани имунната система на едно добро ниво. Това означава по-висок прием на зеленчуци, плодове, билкови растения“, коментира диетологът.

Проф. Байкова обясни, че през есента трябва да добавяме към храната си зеленчуци, които са носители на антибиотични субстанции. Такива са например лук и чесън, имащи бактерициден ефект по отношение на инфекциите, които могат да ни атакуват. Не трябва да забравяме, че за да сме устойчиви, имунната система изисква и пълноценен белтък – това означава да не се лишаваме от мляко, млечни продукти, риба, леки меса без видими тлъстини и яйца.

Остава и препоръката през есенния сезон поне два или три дни от седмицата да бъдат постни - да приемаме повече бобови храни като боб, леща, грах, фасул, бакла, както и ориз, царевични продукти, просо, киноа и пр. Ядките също са носители на ценен растителен белтък, гарниран с много добър мастно-киселинен състав, богат на омега-3 мастни киселиниГъбите можем да добавим също в менюто си, защото те са носители на над 300 полезни вещества – можем да ги добавим както в постните дни, така и като гарнитура към местните и рибните ястия.

Проф. Байкова посочи още, че двигателната активност също е много полезна и че половин час разходка на чист въздух увеличава имунната защита.

В момента Най-добрият микс от песни 00:00 - 07:00
  • Giannis Ploutarxos Giati Exo Esena 00:08 в момента
  • Natasa Djordjevic Pijem Pijem 00:05 Предишна
  • Preslava Da Gori V Lyubov 00:01 Предишна
  • Peggy Zina De Lei 23:58 Предишна
  • Gamzata Yordanovden 23:54 Предишна
  • Dzej Ramadanovski Caso Prokleta 23:51 Предишна
  • Giorgos Sarris To Manouli 23:49 Предишна
  • ork.Kristali Na Shega 23:45 Предишна
  • Miroslav Ilic Shvatio Sam Ne Mogu Bez Tebe 23:41 Предишна
  • Periklis, Eirini Merkouri Mikri Mou Arxontis 23:37 Предишна

Програма

23:00 - 00:00 Ретро микс

00:00 - 07:00 Най-добрият микс от песни

07:00 - 10:00 Капучино

10:00 - 12:00 ВИП зона

12:00 - 15:00 Честито